6 tips om een burn-out te voorkomen

‘Burn-out is what happens when you try to avoid being human for too long” – Michael Gungor

Druk druk druk druk, iedereen heeft het vaak zo druk. Leven we echt in zo’n drukke maatschappij? Of leggen we onszelf die druk op?

‘Burn-out’ is een woord dat we vaak horen in verschillende sectoren, bij zowel werkgevers als werknemers. Het is een staat van emotionele, fysieke en mentale uitputting veroorzaakt door langdurige stress.

Wanneer je echt opgebrand bent, zijn er heel weinig zaken die je nog interesseren. Je verliest niet alleen interesse in het werk dat je hoogstwaarschijnlijk in de eerste plaats heeft verbrand, maar in bijna alles wat je doet. Een gewone vakantie kan zelfs helemaal niet meer verfrissend zijn. Je vindt nergens meer plezier in, alle kleine dingen gaan je gaan storen, je voelt je ongelukkig zonder echt te begrijpen waarom.

Klinkt dit je bekend in de oren of ken je iemand die worstelt met een burn-out ?

Hieronder geef ik je een aantal preventieve tips mee. Want voorkomen is nog steeds beter dan genezen !

  • Neem pauzes: We hebben het hier niet alleen over thee of koffiepauzes, maar over echte pauzes. Echte pauzes waarbij je je hersenen de kans geeft om te verwerken wat je zonet allemaal gedaan hebt. Ga naar buiten voor een wandeling. is het aan het regenen? Neem een paraplu mee. Adem diep in en uit. Een echte pauze maakt je over het algemeen productiever.
  • Plan een vakantie, een weekend weg of een daguitstap in: Laat je verlofdagen zeker en vast niet op tafel liggen, het maakt deel uit van je voordelen. Maak je je zorgen om vakantie te nemen? Of is het ‘niet het goede moment’? Het is altijd het goede moment ! Plan je vakantie of neem gewoon eens een dag vrij. Doe eens niets. En geniet van het nietsdoen. In niets zit namelijk iets.
  • Focus op datgene waar je van houdt: Met andere woorden, geniet van datgene wat er echt toe doet in het leven. Maak voor jezelf eens een lijst met alle dingen die je graag deed toen je klein was. Tekenen, schilderen, puzzelen, kampen bouwen, mopjes vertellen, toneel spelen, een knuffel of een zoentje geven, … . Allemaal activiteiten waar je als kind je (creatieve) energie in kwijt kon maar die bij het volwassen worden om diverse redenen naar het achterplan werden verwezen. Doe meer dingen waar je hartje sneller van gaat kloppen, waar je van gaat zingen en dansen.
  • Doorbreek je routine: De kans is groot dat je een dagelijkse routine hebt, maar gewoon al je routine doorbreken kan een enorm verschil maken. Sta je constant in verbinding met technologie? Probeer eens een kaart- of bordspel. Ga je altijd eten afhalen? Kook eens voor jezelf. Douch je je met warm water? Probeer eens een koude douche. Neem je altijd dezelfde weg naar je werk? Doe eens gek en kies voor een andere route. Het doorbreken van je routine is een eenvoudige manier om iets nieuws in je leven te verwelkomen.
  • Een goede gezondheid: Zowel lichaamsbeweging als voeding zijn enorm belangrijk om een goede gezondheid te onderhouden. Voor zoete verleidingen is er even vaak een gezond en lekker alternatief. Snoep je vaak tussendoor? Eet eens een wortel of maak je eigen groentechips. Heb je geen tijd of zin om naar de sportschool te gaan? Leg een leuk muziekje op in de woonkamer en doe enkele fitnessoefeningen die je leuk vindt of gebruik die pauzes op het werk om een beentje te strekken in plaats van te blijven zitten achter je computer. Hoe meer je beweegt, hoe beter voor je gezondheid. Een gezonde routine creëren is alvast een grote stap in de goede richting. Vergeet echter niet om mild te zijn voor jezelf. En hou vol ! Rome is ook niet op één dag gebouwd …
  • Hou een dagboek bij: Schrijf al je mooie en inspirerende momenten op. Noteer ook wat je al hebt verwezenlijkt en wat je hierbij gelukkig maakte. Heb je een baaldag of heb je nood aan een duwtje in de rug? Neem er dan even je dagboek bij en blader er doorheen. Je zult versteld zijn van de kracht die je hieruit kunt putten.

Deze tips kunnen door iedereen worden gebruikt. Ze kunnen je niet alleen helpen om een burn-out te voorkomen, ze helpen je ook groeien als persoon. De voordelen van het nemen van vakantie, pauzes, focussen op hetgeen wat je leuk vind en het bijhouden van een dagboek zijn van onschatbare waarde. Probeer het eens en geef je carrière en leven een boost !

Kortom: Leer jezelf een pauze te geven en stop met het gebruiken van de woorden ‘ik heb het druk’.

Je kan het.

Ik geloof in je.

Photo Credits @sasha333
Thank you Sharon Wright